De ce îmi va lipsi școala online?

Visăm cu toții la vacanța cea mare, când școala online se va fi terminat, când temele, fișele, încărcările pe platforme, Zoomurile și câte și mai câte se vor dus din programul zilnic, când vom putea zburda cu toții liber… Visăm este cel mai potrivit cuvânt acum, pentru că încă nu știm cum evoluează situația și, după cum am văzut în ultimele luni, planurile pe termen lung se fac mai timid decât eram obișnuiți.

Cel puțin în cazul nostru, toată reorganizarea aceasta a vieții a venit cu multe beneficii, ne-au priit zilele total diferite, ba chiar am servit drept inspirație pentru alți părinți, după cum ni s-a transmis. Ce am făcut atât de special nu cred că pot rezuma într-o frază, dar exact crearea și adaptarea unui program clar pare să fi fost cheia. De fapt, le-am dat copiilor impresia că ei înșiși și-au făcut programul, împreună cu prietenii lor (tot în mediul virtual, desigur) și cu doamnele. Eu m-am cam strecurat afară din ecuatie. Singurul lucru despre care ei susțin că le lipsește ar fi întâlnirile cu prietenii, dar nu în cadru organizat, gen școală sau grădi!

Exact asta ne sugerează și psihologii, să creăm o rutină în care să ținem cont de activitățile educaționale, de joc și joacă, lectură, activități în aer liber și ce credeți că este mai potrivit pentru fiecare familie în parte. Si asta nu doar în timpului an școlar!

  • “Deși stabilirea unei rutine și a unei structuri este importantă pentru copii și tineri, în aceste momente tensionate și pentru ei (ies mai rar din casă, nu se mai întâlnesc cu prietenii și colegii) este posibil să observați că micuții dvs. au nevoie de un anumit nivel de flexibilitate. Schimbați activitățile dacă îl observați și vedeți că pare neliniștit și agitat atunci când încercați să urmați un program de învățare online și treceți la o opțiune mai activă. Încercați șa rămâneți cât mai atenți la nevoile lor”, este de părere Dorina Stamate, psihoterapeut, specialist în fericire, cum îmi place mie să-i spun.

Noi am avut de toate în program:

  • 9-12 școală online, cu mici pauze; și câte puțină grădiniță online
  • 12-14 activități relaxante, în casă sau curte, seriale, bucătăreală
  • 14-16 teme/ recomandări de lucru suplimentar/ fișe/ citit/ lucru în gol și liber pe calculator pentru a se mai familiariza cu aplicațiile
  • 16-18 liber la joacă, jocuri și lenevit, family time
  • 18-20 interacțiune online cu prietenii- jocuri, conversații, mesaje, whatsapp, zoom, orice adaptat vârstei. Limitat la cinci zile pe săptămână la un moment dat când am simțit că e nevoie. Singuri și-au ales zilele de pauză!
  • 20-22 family time, joacă, cină, seriale, citit

Acum să nu ne imaginăm că timp de trei luni, de când eu și familia mea ne-am petrecut mare parte din timp numai și numai acasă, zilele noastre au fost ca și copiate la indigo. Ba chiar au fost multe excepții, în funcție de stările emoționale ale fiecăruia.

  • “În această situație dificilă este nevoie de o serie de măsuri pentru a păstra echilibrul emoțional al tuturor membrilor familiei”, spune psih Dorina Stamate. Purtați conversații deschise! Încurajați-vă copiii să pună întrebări și să-și exprime sentimentele. Amintiți-vă că aceștia pot avea reacții diferite la stres, așa că aveți răbdare și înțelegere. Începeți prin a invită copilul să vorbească despre această situație. Aflați cât de mult știe despre tot ce se întâmplă și vedeți dacă se teme de ceva. Asigurați-vă că vă aflați într-un mediu sigur și permiteți-i copilului dvs să vorbească liber. Desenul, poveștile și alte activități pot ajută la deschiderea unei discuții. Încercați să nu minimizați sau evitați preocupările acestora!”

Chiar dacă la nivel național, chiar mondial, situația pare să se mai relaxeze, mulți dintre noi vor continua să mențină legăturile online- pentru noi înșine, dar și pentru copii. Și, așa cum se discută și la nivel guvernamental, există varianta continuării învățământului online și pentru anul școlar viitor. Așa că bine am face să nu ne mai surpindă situația și să nu ne mai ia prin surprindere.

  • Fragmentați timpul petrecut la lecții, ne spune specialistul. “Începeți cu sesiuni de învățare mai scurte și faceți-le progresiv mai lungi. Dacă obiectivul este să aibă o sesiune de 30-45 de minute, începeti cu 10 minute. În cadrul unei sesiuni, combinați timpul online sau ecranul cu activități sau exerciții offline”, susține psih Dorina Stamate.

Dar atenție! Protejați copiii online!

  • “Platformele digitale oferă posibilitatea copiilor de a continua să învețe, să participe la joacă și să țină legătura cu prietenii lor. Dar accesul online sporit aduce riscuri crescute pentru siguranța, protecția și confidențialitatea copiilor. Discutați despre internet cu copiii dvs., astfel încât să știe cum funcționează, despre ce trebuie să fie conștienți și despre cum arată comportamentul adecvat pe platformele pe care le folosesc, cum ar fi apelurile video. Stabiliți împreună reguli despre cum, când și unde poate fi utilizat internetul. Configurați controale parentale pe dispozitivele lor pentru a atenua riscurile online, în special pentru copiii mai mici”, ne atenționează psihologul.

Totuși, ideal ar fi să rămânem într-o zonă optimistă! Să ne bucurăm de această perioadă, oricât ar dura și oricum ar evolua!

SFATUL PSIHOLOGULUI de la CLINICA DE FERICIRE

  • “Să rămânem uniți și să învățăm împreună lecția calmului și a răbdării”, psih Dorina Stamate.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Google

Comentezi folosind contul tău Google. Dezautentificare /  Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare /  Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare /  Schimbă )

Conectare la %s

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.